Het laatste zakelijke kunstje van Jan-Bas Veltman

Het laatste zakelijke kunstje van Jan-Bas Veltman

|
± 6 minuten

Na een rijke carrière in automotive dealerland is Jan-Bas Veltman aan zijn laatste (zakelijke) kunstje begonnen. Samen met zoon - en directeur - Bas een succes maken van het in april geopende universele autobedrijf Veltman Automotive in Huizen.

Als commercieel directeur bij FC Vo lendam stonden de spotlights (en zelfs camera’s) meer op Jan-Bas Veltman gericht dan in zijn lange automotive carrière. Maar na de implosie, en inmid dels degradatie, bij de club is zijn functie parttime geworden. De overgebleven tijd kan Veltman goed gebruiken voor zijn laatste zakelijke kunstje. In april opende zoon Bas in Huizen het univer sele autobedrijf Veltman Auto motive. Alles wat Veltman in zijn carrière geleerd heeft, probeert hij over te brengen op zijn zoon. Maar het gaat ook gewoon om handel en daarbij komt zijn uit gebreide netwerk - hij werkte bij Stern, Hoogenboom, Rogam en Van Mossel - nu zeker van pas.

Hoe komt een automotive man bij FC Volendam uit?
“De club zocht een commercieel directeur. Uit mijn Stern-tijd kende ik Keje Molenaar, die Jan Smit op mij wees. Ik heb een mooie tijd gehad, waarbij de be groting enorm groeide en we met succes een spelersfonds wisten op te tuigen. Jan Smit was daarbij van ongekende waarde voor de club. Het is jammer dat het zo uit elkaar is gevallen. Ik blijf bij de club werkzaam, dat ben ik ook verplicht naar zowel de mensen in de club als naar de commerci OVER JAN-BAS VELTMAN ele partners. Ik hoop Jan en Keje snel weer te mogen begroeten in het nieuwe seizoen.”

Wat heb je gemist in je Volendam-tijd?
“Het contact met klanten. Ik heb het autovak enorm gemist. Zonder klanten is er gewoon veel minder aan. Ik was altijd lid van 3 à 4 businessclubs. Daar deed ik mijn handel. Een vliegende kraai vangt altijd wat. Ik heb er ook nooit aan kunnen wennen dat ik bij FC Volendam op zaterdag vrij was. Ik was nog nooit een zater dag vrij geweest in mijn leven. Toen mijn pand in Huizen vrij kwam konden we Bas zijn droom om ondernemer te worden in ver vulling laten gaan.”

Moet je het wel willen: je zoon als ondernemer in een branche die voor enorme uitdagingen staat?
“Ik zie in Bas een echte onderne mer en zo behandel ik hem ook. Het is voor hem zeker geen ge spreid bedje: hij betaalt gewoon een marktconforme huur en al zijn spaargeld zit in de onderneming. Ik bemoei me vol met hem, pro beer hem op te leiden en klaar te maken om het over een tijdje hele maal zelfstandig te kunnen doen. Over de toekomst maak ik mij geen zorgen, voor een lokale speler is altijd ruimte. Het gaat erom dat je durft te ondernemen, dat je een bedrijf kunt aansturen en begrijpt wat daarvoor nodig is.”

Wat is daarvoor nodig?
“Een ondernemer moet liefde hebben voor zijn klanten. Bas is zeven dagen per week bereik baar. Het echte kapitaal van het bedrijf zijn de medewerkers, en dan vooral de monteurs. Een boekhouder, die ruzie kan maken over een factuur van 12 euro, is gemakkelijker te vervangen dan een monteur. Onze monteurs, vier in totaal nu, moeten natuur lijk bijblijven en verder is het Bas zijn taak om te zorgen dat ze het naar hun zin hebben. Gelukkig staat hij midden in het team. Het is niet iedereen gegeven lei ding te geven. Ik heb goede IVA studenten meegemaakt, maar ook die nog geen water kunnen koken. In Bas heb ik in ieder geval alle vertrouwen.”

Jij bent er om hem te helpen het vak te leren. Van wie heb jij het meeste geleerd?
“Ik heb uiteraard van iedereen geleerd, maar het meeste van Leen Hollander, mede-oprichter van Stern, en van Eric Berkhof. Leen was een unieke ondernemer die met iedereen kon omgaan en leefde voor zijn klanten. Hij kende iedereen en wist wat be langrijk was. Hij viel zijn men sen niet onnodig lastig. In mijn optiek is hij te vroeg gestopt. ‘De mensen die mij miljonair maken, ga ik niet pesten’, zei hij altijd. Veel mensen die onder hem gewerkt hebben spreken hem nog steeds. En Eric is na tuurlijk de absolute rasonder nemer die het onmogelijke nu waarmaakt. Met beiden heb ik nog contact, Eric is een belang rijke leverancier van ons.”

Jouw carrière kent één echt dieptepunt: je tijd bij Pon dealerbedrijf Hoogenboom.
“Ik ging daar na mijn Stern-tijd heen met het idee om het bedrijf uiteindelijk helemaal over te nemen. Maar de situatie die ik aantrof was erg ingewikkeld, met bijzonder hoge kosten en weinig reorganisatiemogelijkheden. En mijn werkwijze, ik ben een handelaar die altijd business zoekt, paste totaal niet binnen de Pon-cultuur. Met Amega en De Koning als buurmannen had ik ook te maken met zeer sterke concurrenten. Ik sprak Eric daar over en die zei toen: je kunt beter je geld verliezen dan je reputatie. Toen heb ik mijn conclusies ge trokken en ben na zes maanden weer vertrokken. Het avontuur was helaas compleet mislukt.”

Hoe anders was het in 1993, toen je Ford-dealer werd?
“Na een paar jaar bij Stergam, waar Leen mijn baas was, begon ik voor mezelf. Ik wilde heel graag ondernemen. Ik kocht voor vijf ton goodwill een dea lerbedrijf in Huizen, het pand waar Bas nu begint, terwijl het eigenlijk maar één ton waard was. 1993 was toen het slechtste autojaar sinds decennia dus ik maakte me wel zorgen. Geluk kig had ik goede relaties met leasemaatschappijen en was het Jeff Bolders van Arval die mij op de AutoRAI van 1994 ‘redde’ door veertig Mondeo’s te kopen. Daarna werd het stukken beter. Ford had goede directeuren, Hans Schep, René Roggen en Ge rard Jansen, die mij later bij Pon binnenhaalde. Het was echt een familie, met een goede relatie tussen dealers en importeur. Er was veel plezier, weinig gezeik en de importeur dacht met je mee, die hadden altijd zin in een order of een registratie. Uitein delijk verkocht ik mijn bedrijf omdat ik niet kon uitbreiden in ‘t Gooi.”

Jullie waren in gesprek met de Chinese nieuwkomer Omoda, maar dat heeft niet geleid tot een samenwerking. Waarom?
“Wij zagen er simpelweg on voldoende businesscase in. En misschien past het universele Bas ook wel beter. We richten ons nu op bestelwagens, Ford en jong gebruikt. Daar kennen we de weg. Het is voor Bas zaak om eerst zijn bedrijf op te bouwen, met tevreden klanten en tevreden medewerkers. Daarna kan hij gaan denken aan uitbouwen, maar stap voor stap.”

 

OVER JAN-BAS VELTMAN
Jan-Bas Veltman begon zijn carrière in 1988 bij Mercedes-dealer Stergam in Den Haag. In 1993 begon hij voor zichzelf als Ford dealer in Huizen. Na de verkoop in 2004 trad hij in dienst bij Mercedes-dealer Van Kooy, dat in 2007 werd overgenomen door Stern. Daar werd hij uiteindelijk clusterdirecteur Ford (Ardea). In 2013 werd hij directeur bij Pon-dealerbedrijf Hoogenboom met de optie om aandeelhouder te worden. Hij vertrok echter nog hetzelfde jaar weer. Daarna werd hij verkoopdirecteur bij Mercedes-dealer Rogam, dat later werd verkocht aan Van Mossel (nadat Veltman zelf eigenaren Hans van Ruiten en Eric Berkhof aan elkaar koppelde). In 2021 verruilde hij Van Mossel voor voetbalclub FC Volendam, waar hij nog steeds op parttime basis actief is. In april dit jaar opende hij samen met zijn zoon Bas het universele autobedrijf Veltman Automotive.

Bron: Automotive Magazine van juli 2024

Onze adviseurs staan klaar om jou te helpen!

Onze verkoopafdeling is 7 dagen per week van 8 tot 22 uur beschikbaar! Bel of whatsapp via 06-42456760 of vul ons contactformulier in en wij komen zo snel mogelijk in contact.

Wij gebruiken cookies om uw ervaring te verbeteren!